Saturday 9 April 2016

105 # Projek Dapur : Part 2

Assalammualaikum.

Sambungan kisah projek dapur untuk Villa Cinta. Al kisahnya, aku ternampak iklan gebabom merobek jantung di facebook If Kitchen. Aku naik eksited macam migrain 5 hari pun ada. Kabinet dapur 12 kaki with granite top and glass door boleh dapat dalam harga RM4999. Setakat yang aku pernah survey RM3000 jer dah lost untuk top konkrit biasa tu. Belum lagi masuk harga pintu. Kalau habis murah pun type melamine. Itu pun dalam lingkungan harga RM3000 - RM4000. Tapi iklan tu memang menggugat jantung. Granite top dan glass door. Mahal kot granite top...! Glass door pun sama, lagi mahal dari melamine. Hurm, bunyi macam menarik. Aku bincang dengan husband.


Lastly, aku pun set appoinment dengan En Faiq, promoter If Kitchen di showroom depa. Sembang pong pang pong pang. Siap ketuk kabinet, ketuk sinki, buka tutup paip air, buka pintu kabinet. Paling jakun, main soft close. Tak pernah laki bini jakun ni ada kabinet canggih cenggini. Kat rumah kami jenis asal tutup laju jer terus bunyi 'kedegang'. Bergema satu rumah. Sebab tu jakun main soft close sebab bila tutup jer pintu tu dia akan gerak slow motion macam biawak hendak melintas jalan.


And then, kami laki bini pun setuju nak ambil If Kitchen untuk buat kabinet dapur rumah kami. Malas fikir dan malas dah nak survey. Lagipun If Kitchen ni dah cover banyak projek, milik orang Melayu kita jer. So, I support Melayu! 


Kalau ikut quotation yang En Faiq buat, RM++++ adalah basic price. Laki aku request nak soft close untuk pintu dapur. Almaklumlah jakun. Hehehe. Tapi aku rasa soft close ni memang penting memandangkan pintu tu jenis glass. Nanti dapat kat tangan aku yang lemah gemalai sangat ni, tak sampai seminggu pintu tu boleh pecah. Lepas tu mula lar nak merajuk belakang tirai! So kena tambah RM250. Mahal beb!


Kami minta hood dan hob dari If Kitchen juga. Malas lar nak pergi survey tempat lain pulak. Lepas tu ducting system semua tu nak kena request dengan If Kitchen juga. Renyah. Ada jiran nasihatkan jangan ambil hood dan hob dengan If Kitchen sebab function dia tak berapa tip top. Hurm, hentam jerla. Harap harap yang aku punya okeh lar. Tak kuasa aku nak tawaf kedai lagi. Hood hob kena tambah RM1400. Ducting and hole lagi tambah RM200. Plumbing pula kena tambah RM260 sebab nak ubah kedudukan asal sinki ke tempat baru. 


Bila dah tambah itu tambah ini, hati sudah berdebar macam jumpa cinta pertama. Berdebar nak tahu harga baru. 

2 comments :

shark said...

hai darling, memang cenggitu kalo kite nampak iklan murah kitchen kabinet sbb kite org pompuan ni kitchen tu penting kan hehe..:)

kitchen umah saya dari CLS kitchen, granite top jugak dan memang meletop la kerja tangan diroang memang kemas..
semua complete set saya amek, bole baca kat cni kalo senang :)

http://sharkhasim.blogspot.my/2015/11/kitchen-cabinet-from-cls-kitchen.html

fat said...

tq :)