Monday 11 April 2016

106 # Sungai Petani atau Perlis?

Assalammualaikum.

Soalan macam ni sebenarnya sudah lama menari-nari joget di fikiran aku. Sejak aku booking our first house, sejak tu aku selalu tanya diri sendiri. Betulkah pilihan aku. Dan tup tup lebih dua tahun berlalu dan our first house pun dah siap. Memang teruja. Tapi aku masih tertanya tanya seperti dulu.


Nak ikut hati, 
Aku nak duduk kat Perlis. Lain sangat rasa bila di Perlis dan di Sungai Petani. Aku rasa aku alone dan nothing bila di Sungai Petani. Aku makin rasa keliru dan 'semak' bila saban hari aku dengar cerita jenayah di SP. Aku fikir dalam hati "Ini kah tempat untuk mencari ketenangan? Yang setiap hari ada jer orang kena rompak, kena pecah rumah, kena bunuh." Aku fikir lagi "Ini kah tempat aku nak besarkan anak-anak nanti? Nak kurung anak dalam rumah sebab takut dengan persekitaran?" OMG! Kritikal sangat fikiran aku ni.



Makin kerap aku balik SP, makin aku kenal SP yang sebenar. Makin bertambah cinta dan sayang aku kat negeri kelahiran sendiri. OMG aku tak tahu nak cakap. Dengan jem yang aku sangat benci nak hadap, dengan perasaan sunyi yang aku rasa bila duduk kat sana tanpa famili yang boleh geletek ketiak sama-sama. Dalam masa yang sama, aku sayang our first house. Serius aku sukar mentafsir perasaan sekarang.



Kalau ikut hati sekarang (bukan yang dua tahun lepas), aku memang mengharap aku mampu beli our second house di Perlis. Aku tak sabar nak duduk rumah sendiri di tempat kelahiran aku. Kalau rindu masakan mak, anytime boleh drive pergi rumah mak. Atau petang petang pergi rumah Dekja main tepi sawah. Atau ajak abang dan ayah menngai ikan puyu tepi petak. Tapi aku cuma mampu simpan dalam hati semua angan-angan ni. Apatah lagi suami aku tak sokong langsung. Mungkin dia tak rasa apa yang aku rasa sebab SP kan tempat dia.


OMG! Aku punya perasaan keliru ni macam datang dari syaiton gemuk.
Astagfirullah.