Thursday 9 October 2014

056 # Salam Aidiladha

Assalammualaikum.

05.10.2014
Salam Aidiladha buat semua umat Islam.


Tahun ni adalah tahun kedua aku dan adik beradik sambut Hari Raya Korban tanpa mak dan ayah. Sebab tahun ni mak dan ayah aku dijemput menjadi tetamu Allah buat kali kedua (kali pertama tahun 1997).


Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah.
Tercapai hajat mak ayah untuk pergi ke sana sekali lagi.



Tak meriah raya tanpa mak ayah. First time beraya di perantauan. Sob sob. Tahun ni tak ada daging korban. Tak ada acara sedekah daging korban kepada jiran, orang miskin macam selalu. Tak ada daging korban dalam peti sejuk. Malah, sampai hari ni aku tak merasa lagi daging korban. Tahun-tahun sebelum ni bersungut sangat kena makan daging korban hari-hari sebab banyak sangat stok dalam peti. Ada yang famili punya, ada yang orang sedekah kan. Tahun ni lain, tiada daging korban. Teringin pulak.



Tak ada apa yang best menjadi penyambut hari raya di perantauan. Biasa. Cuma tak terasa sangat, cuti sehari jadi ramai orang tak balik kampung.



Untuk juadah perantau, aku rajin-rajinkan jugak diri ni untuk masak lontong. Sebenarnya, macam-macam aku rasa nak masak. Laksa, rendang, nasi tomato, soto, bihun sup. Almaklumlah, selera dinosaur. Tapi aku main oh som, maka lontong pun terpilih!


Hari raya kedua pulak aku masak roti jala. Main hentam jer. Tak pernah cuba putaq pun benda alah nak buat roti dia tu. Bajet untuk makan 6 orang. Tapi cuma dapat buat 5 keping jer. Tak lawa selawa roti normal. Aku pasrah. Jamu perut sendiri jer. tak jadi nak bagi kat orang.









No comments :