Saturday 20 September 2014

052 # Jalan-jalan Sarawak

Assalammualaikum.

Alhamdulillah, selamat juga landing atas tilam sendiri. Hampir seminggu bawak diri ni makan angin kat tempat orang. Memang puas, puas habiskan duit.


11 September 2014.
KLIA2 Airport - Sibu International Airport.

Syukur, perjalanan aku dilindungi Allah. Selamat juga mendarat di Sibu. Nampak muka Mr Hubby terus happy meal sangat. Aku sampai sana pun dah malam, sunyi jer jalan kat Sibu tu. Tak terdaya nak pergi mana-mana dah. So, terus suami aku drive ke hotel. Malam tu kitorang bermalam di Salim Inn. Nanti aku review tentang hotel ni. Hari ni malas nak taip panjang-panjang macam mee sanggul. Nak belanja gambar jer. Sebab mata sangat berat, dah nampak tilam dan bantal jer.

Sempat beli roti ni. Ramai orang bawak roti ni naik flight, bukan sikit tapi gebu-gebu jer plastik diorang. Aku tengok, serap masuk otak dan copypaste. HAHAHA. Lastlast, paksa diri makan sampai habis sebab beli 14 bungkus tak ingat dua orang jer nak makan.

12 September 2014 - 15 September 2014.
Pagi-pagi lagi dah bertolak ke sekolah Mr Hubby. Takut lambat sampai sebab jarak dari Sibu ke Babai tu boleh tahan lar, dengan jalan dia yang seram sejuk jer, berkabus bagai drama hantu melayu tu. Takut jugak kalau tiba-tiba muncul kat tingkap kereta sebelah aku tu. Aku jamin terus pengsan!

Jam 0730, bertolak ke Kuching. Aku tak paham bahasa Iban tapi rata-rata murid dan guru cakap bahasa Iban. Aku angguk angguk dan geleng geleng jerla. Mr Hubby penterjemah, good job honey!


Malas nak taip panjang-panjang.


Antara tempat yang dilawati :

Cats.fm
Shopping mall yang tak berapa nak baru
Makan kat kedai mamak
Taman Budaya Sarawak
Pasar Sarikin
Pantai dpn Taman Budaya (tak tahu nama)
Jeling-jeling Gunung Santubang
Muzium Kucing
Pusat Sains (entah apa-apa tapi layankan jerlah)
Pasar Satok (macam pasar malam kat semenanjung)
Pasar Serikin (macam Wang Kelian, jalan ke hulu ke hilir cuma beli spek hitam dengan kerepek jer!)
Boulevard (shopping mall baru dan bersih dan cantik, tapi toilet kurang paip, kena guna tisu buat istinjak jer!)
Kedai makan- makanan tak halal di depan, makanan untuk orang Islam di belakang (porks everywhere, yucks! dan teramat KOTOR!)
Taman Buaya (tengok buaya makan paru)


Nak tangkap gambar laut, tapi tak tahu kenapa lautnya tak nampak =P

Penari di Taman Budaya Sarawak. Tak silap ni kat rumah Orang Ulu

Aku teruja dengan rumah Melanau. Tiang tinggi. Orang gayat macam mana?

Dah nampak buaya tengah nak ngap kita buat rileks buat peace dulu.

Unik makanan di Sarawak. Bihun tak berlauk. Donut susu tabur. Pulut sambal bentuk bulat. Semua sedap!


Terima kasih Mr Hubby sebab belanja trip ni. Seronok dapat jalan walaupun gila tak puas makan kat kedai yang teramat KOTOR! Geli bila ingat balik.


16 September 2014.
Melepak, guling dan gulung macam tenggiling, main air dan tidur, makan dan telan sampai hadam. Semuanya hanya di Salim Inn sekali lagi HAHA. Punya la suka dengan Salim Inn. Highly recommended. Nanti aku review, sabar.


17 September 2014.
Sibu International Airport - Senai International Airport
Sayonara Sarawak dan suami!
Hai hai Johor!


ps : Puas jalan kali ni.

2 comments :

CaHaYaHaTi said...

hehehe menggamit memory tol roti tu.. masa duduk sibu mcm tu la balik je dr semenanjung angkut berplastik roti hikhik... seronoknya dia melepas rindu.. berjalan2 dgn suami hehe

fat said...

Haaaa..kan. ramai org bwk roti tu. Pelik jgk.. tp saja ikot. Trkejut suami hehe. Sana takda gardenia..