Monday 28 April 2014

038 # Kalau Kami Tinggal Sebumbung

Assalammualaikum.

Perkahwinan jarak jauh. PJJ.
Inilah keadaan yang paling semua pasangan suami isteri taknak lalui. 


Aku pun tak sangka akan melalui pengalaman macam ni. Selalunya dengar dan tengok orang lain jer. Sekarang, aku pulak yang rasa. Alhamdulillah. Allah bagi aku peluang untuk merasai pengalaman ni. Walaupun sedih, tak macam pasangan lain, tapi syukur sebab dengan keadaan macam ni Allah rapatkan hati kami.


Siapa nak macam ni, bukan? Tak mengapa, demi tugas kami. "Apa yang kami janji, tunai tetap kami tunaikan."


Walau jauh, walau Laut Cina Selatan menjadi pemisah, harapan aku untuk tinggal bersama tak pernah pudar. Doa aku tak pernah berhenti. Walaupun, selalu juga aku tewas dengan perasaan menyerah. Tapi aku janji tak akan menyerah.


Kalau kami tinggal sebumbung,

Aku nak masak makanan sedap-sedap buat Mr Hubby. Aku suka masak. Suka juga belek-belek resepi dalam internet, dalam buku resepi. Dengan kata lain, sebenarnya aku suka MAKAN. Sebab tu aku belek resepi sampai meleleh airi liur. Dan, aku terus berangan untuk melayan perut suami aku dengan baik suatu hari nanti. Insha ALLAH. Bayangkan, tengah masak, suami masuk dapur tolong masak sama-sama. Bestnya.........


Kalau kami tinggal sebumbung,

Aku nak sama-sama cuci kereta, main simbah-simbah air. Lastly, dua-dua basah kuyup. Ala, macam dalam drama tipikal Melayu tu. Romantik, bukan? 


Kalau kami tinggal sebumbung,

Aku nak kayuh basikal keliling kawasan tempat tinggal sama-sama. Ataupun, naik motor pun boleh. Ataupun, jogging pun boleh. Tak kira pagi waktu matahari baru nak naik, atau petang waktu matahari hampir terbenam. Indahnya saat tu.....



Kalau kami tinggal sebumbung,

Aku nak malam-malam tonton tv sama-sama, sambil makan popcorn. Popcorn tu aku buat sendiri. Boleh letak air gula ikut nafsu sendiri. Sebab dua-dua suka popcor dengan air gula yang melimpah. Kalau pergi tengok wayang, sah-sah akan berebut popcorn dengan air gula. Popcorn putih dianak tirikan. Haha.



Kalau kami tinggal sebumbung,

Aku nak berimamkan Mr Hubby setiap kali solat. Aku perempuan biasa, dan aku pun tak minta suami aku menjadi ustaz. Cukuplah untuk sama-sama bawa aku masuk syurga. Lepas solat boleh mengaji sama-sama. Tajwid, boleh sama-sama belajar. Setiap hari kongsi cerita daripada Al-Quran. Hari ini giliran dia. Esok giliran aku. Dalam rumah aku nanti nak buat bilik solat satu. Senang nak letak buku-buku agama untuk rujukan. Indahnya saat itu......



Kalau kami tinggal sebumbung,

Aku harap kami boleh jalan bersama-sama ke masjid/surau terdekat. Jalan malam-malam untuk solat jemaah magrib dan isyak sangat best. Tenang. Seronoknya, sayang. Tak sabar nak rasa saat ni.



No comments :