Tuesday 15 March 2016

103 # Projek Dapur : Part 1

Assalammualaikum.

Mula survey kabinet dapur waktu baru beli rumah. Ciwi tak boleh belah. Hari hari buka google, hari hari usha kitchen orang. Bila pikir balik, rasa macam ek eleh lah kau ni minah ketot.  Buang karan ja.

Bulan Disember hari tu, aku dan suami memang aktif senaman kaki. Masuk show room keluar show room. Pergi fair sana sini. Rajin survey tak mencerminkan poket berkepuk, tapi kerja ni adalah kaedah memilih benda yang paling jimat. Nah kau. Keluar ayat tesis.

Bukan murah weh nak buat kitchen cabinet. Pernah rasa pasrah. Ajak suami hidup tanpa kabinet dapur. Aku pasrah, suami lompat hooray hooray. Selamat duit. Ceh!


Waktu pergi homefair kat Amanjaya Mall Disember hari tu, aku berhenti dekat booth If Kitchen. Sempena fair tu, diorang buat promotion RM90 sekaki untuk quartz stone dan granite table top. Mata aku blink blink. Keluar bunga bunga kat hati. Yerla, setakat aku dah survey sebelum ni, paling murah pun RM200 sekaki. Kami laki bini sempat juga borak borak dengan staf dia. Buat quotation secara rambang untuk pattern yang kami nak (pattern ikut nafsu) dapat RM10k. Macam agak murah untuk harga kabinet dapur Lshape 10x5kaki, ada tall unit, qranite/quartz table top, acrylic door. Aku jauh pengsan.

Quartz stone dan granite yang sekaki RM90. Tak banyak pilihan. Kalau nak warna lai, harga jadi RM260 sekaki.

Tapi aku tak gelojoh. Aku sabar (padahal dok nangis tepi bucu langsir tiap tiap malam). Macam nak kena survive sangat kalau kami ambil yang RM10k tu. Almaklumlah, kaya sangat. Hehehe.


Aku balik rumah, pulun survey lagi. Aku tak rasa kaya sangat nak beli kabinet daour RM10k. Wooohhhoi, pergi umrah pun lepas. Duniawi jer semua ni (aku pujuk hati).



Dah tu... apa jadi?
Bersambung Part 2 nanti pulak yer.

2 comments :

shark said...

dapor penting sebab tempat masak nak bg famili makan so make sure cantik hehe :)
kitchen saya dari CLS, berbaloi dan harga pun ok..try usha sana tengok :)

fat said...

thanks for info. tapi area saya takada cls... huhu