Friday 26 February 2016

101 # Kisah Pencarian Lampu

Assalammualaikum.

Mencari lampu impian kalbu memang betul betul mencabar. Letih badan wooo. Tambah tambah menturut hati manusia jenis aku, yang mahu pada benda yang dia mahu. Mahu betul betul. Mampus.


Prinsip aku bab lampu, nak yang simple but handsome, unik dan kelainan. Tapi bila masuk jer kedai aku asyik pandang lampu tak menturut hati. Tak kenan langsung. Mula mula tawaf kedai-kedai lampu di kampung aku, Perlis. Ada yang berkenan tapi harga tak boleh belah. Ada yang harga boleh dipinang tapi tak uptodate. Aku rasa nak luruh rambut fikir tentang lampu. Lepas itu, aku ajak suami tawaf di Sungai Petani pula. Makin complicated. Ada lima kedai lampu. Aku nak pergi tengok kat semua kedai tu dulu tapi taknak beli. Sebab aku jenis rasa was was kalau terus beli tanpa survey. Nanti kemudian aku menyesal, lalu salahkan takdir. Chewah ayat.


Dalam kelima-lima kedai tu aku cuma berkenan dengan downlight dan lampu porch. Yang lampu porch tu pun aku paksakan diri aku untuk beli sebab macam dah tak larat nak survey. Tak ada la cantik menarik tertarik sangat. Kau bayangkan weh. Dalam banyak banyak kedai, dua lampu jer aku terberkenan. Aku beli mana yang aku nak dulu. Kemudian aku teruskan misi mencari sampai aku naik fade up. 



Aku target nak lampu ni untuk ruang tamu tapi tak jumpa jumpa. Jodoh tak ada macam mana aku nak pinang. Aku terjumpa facebook satu kedai tu yang jual lampu ni. Terus aku ajak suami pergi cari kedai tu. Memang tak ada jodoh sebab kedai tu dah tutup. Apasal kau tutup! 



Untuk lampu pagar, aku aim lampu macam ni. Aku berkenan sangat padahal biasa biasa jer. Pun tak ada jodoh. Tak jumpa pulak lampu macam ni. Aku dah mula fade up. Tak larat weh, lenguh satu badan. Last last aku ajak suami balik Perlis, tersinggah pula kat kedai lampu di Jitra. Tetap hampa dan hampeh. Lampu-lampu yang aku nak tu tak ada. Aku frust tonggeng. Tapi sedikit boleh ditahan bila tengok harga di kedai lampu tu macam agak murah. Mega Advance Jitra. Aku pun paksa diri beli lampu pagar dan lampu hiasan. Lepas tu aku ambil sebiji kipas lima bilah jenama Milux untuk letak di dapur. Ada offer katakan. Lets grab the chance. Hehe.


Ok di sini aku senaraikan beberapa kedai lampu yang korang boleh terjah. Semuanya ada kelebihan sendiri. Yang penting, jangan memilih macam aku. Nanti muntah hijau, mabuk lampu. Erk.

Area Sungai Petani
Bright and Bright (Lagenda Heights)
Amethyst (Taman Tuanku Hamimah)
Vision (Lagenda Heights)

Area Jitra
Mega Advance (dekat pekan Jitra)

Area Perlis
Juta Electric (dekat mahkamah)
Kedai lampu tak ingat nama hehe (Jalan Sekolah Derma)


2 comments :

shark said...

cantik grill u, sama macm grill umah baru i jugak, putih melepak gitu :)

fat said...

grill ni free, pemaju yang bagi :)