Friday 19 February 2016

099 # Grill Villa Kami Dah Siap

Assalammualaikum.

Dalam entri nie aku ada listkan beberapa kontraktor grill yang sempat aku survey. Aku dan suami pilih tukang G. Kami pilih kontraktor tu bukan sebab harga yang diorang bagi tu murah, tapi sebab offer yang dia bagi lebih baik dari kontraktor lain. Kualiti aku tak pasti sebab semua kontraktor aku tak pernah tengok hasil kerja diorang. Setakat tengok dari jauh jer. Aku dengan suami pilih tukang G sebab dengan harga yang rendah dia bagi kami emergency exit free, slide dua arah, sangkar meter air pun free.


Bila grill dah siap, kualiti tu nampak macam boleh la. Cara layan orang bagus, tapi kerja kurang kemas. Yang aku suka dengan diorang ni, cat tu diorang apply banyak lapis. Aku tak pasti berapa lapis. Tapi waktu diorang bawak grill tu datang rumah aku, grill tu memang dah siap cat putih. Bila dah pasang, diorang cat sekali lagi. Aku ingat sampai setakat tu jer. Rupa-rupanya, esok tu diorang datang untuk cat lagi sekali dan pasang grill pintu, sangkar meter air dan jeriji longkang. Puas hati bab cat tu. Tapi yang tak bestnya, time dia touch up cat tu, habis comot kena dinding. Sakit pulak mata aku tengok. Rasa nak kikis kikis cat yang terlekat tu.


Waktu pasang grill ni, aku eksited sangat. Tapi sampai masa nak pasang grill kat tingkap bilik ketiga, tiba tiba mood aku jadi kacau bilau. Dinding sebelah frame tu kosong! Kontraktor nak drill grill tapi tak lekat. Habis meretak retak. Rasa nak pengsan 10 minit. Low class betul kualiti rumah aku ni. Tak handsome dah dinding bilik tu. Dengan dinding jadi serpih sebab kontraktor usahakan juga nak masukkan skru dalam dinding. Lat last, terpaksa welding lain. Jadi la tinggi sebelah. Hangin aku.


Tak pasti nak marah dekat pemaju rumah ker, atau kontraktor grill. Kalau rumah tu betul betul berkualiti, selamat lar dinding aku tu. Senang jer kontraktor nak drill. Tak kalau budak-budak grill tu jenis pengemas orangnya, mesti retak dan serpih tu dapat dielakkan. Hish, emo pulak bila teringat kejadian tu. Tempat lain okeh. Bilik ketiga tu jer terus gol!



Untuk pintu aku pilih ada bunga bunga sikit. Tu pun dua tiga kali pikir jugak.

Cun ker tak? Hentam jerla. Asal sedap mata aku memandang. Rasa macam tak ada lagi orang buat pattern macam ni kat area rumah aku. Dah puas pusing banyak kali semata-mata nak usha grill orang lain, tak nak sama. Tapi kalau tersama jugak tak kisah pun. :)

Dari pandangan luar bila buka tingkap.

Untuk tingkap aku pilih pattern tangga macam ni. Aku suka yang simple simple jer. Mula-mula nak ambil yang lurus biasa jer. Tapi tengok yang jiran sebelah punya rasa macam kosong sangat.

Untuk grill dapur aku pilih buat sliding door. Boleh buka kiri kanan, tauke bagi harga sama jer. Rasa boring, boleh tukar buka sebelah kiri pula. Hehe.

Sangkar meter air tu dapat free. Bodek sikit. Yang jeriji kat longkang tu fungsinya taknak bagi anjing masuk. Seketul RM10. Aku buat untuk dua longkang. Kalau tengok betul betul, cat tu memang comot. Tercalit kat dinding. Stress mak tengok.


Bintang : 3 bintang
Total lost : RM2900  

No comments :