Friday 16 October 2015

093 Nak Cari Kipas dan Lampu

Assalammualaikum.

Lagi sebulan lebih jer nak mula cuti sekolah. Alahai, tak sabarnya. Dalam otak geliga ni macam macam dah terfikir nak buat. Tak larat nak berangan dah. Last last rasa macam dah jemu fikir. Insha Allah, cuti nanti kami akan buat apa yang termampu. Mungkin akan masukkan TNB dan air. Lepas tu beli lampu dan kipas. Bila dah ada lampu dan kipas ni rasa lega sikit. Kalau nak buat kerja apa apa kat dalam rumah tu, tak lah lencun baju. Mandi peluh punya pasal. Boleh cari wireman untuk buat wiring. Boleh lar bawa mak ayah lepak sambil menyicah garam belacan. Boleh letak tv sambil buat kerja. Paling koman pun boleh lar cas telefon. Tak lar lari lintang pukang cari power bank bila telefon dan nyawa nyawa ikan! Auw!


Nak beli lampu ni kena buat draf dulu. Takut nanti ada masalah kalau main terjah jer. Tapi selagi tak beli selagi tu lar fikiran berubah-ubah. Punya lar tak istiqamah. Punya lar tak tetap pendirian. Macam lalang ditiup taufan. Nak masuk draf yang ketiga!


Dalam perancangan, aku nak pakai kipas KDK jer. Senang. Tak payah pening-pening pusing cari kedai sebab Sungai Petani ada dealer KDK. Of course lar dealer dapat harga kaw kaw murah! Cuma aku ni jenis susah nak buat pilihan. Kipas 3 bilah atau 5 bilah? Kipas dengan remote atau regulator. Aku pening!



Lampu pula aku ambil jer mana yang berkenan di hati. Tak payah nak philips sangat. Cuma aku keliru ayam sikit nak ambil pattern petak yang dah attach sekali mentol atau ambil pattern yang ada casing tu. Tengah fikir pro dan kontra. Kalau ikut hati, nak ambil yang petak. Tapi bila fikir susah nak tukar kalau rosak, terus hati jadi tingtong! Ambil yang ada casing pun ok. Lagi murah, lagi senang nak tukar mentol kalau rosak. Sekali lagi aku pening!


Untuk ruang tamu dan ruang makan mungkin aku pilih yang empat bilah. Kalau ikut hati aku nak yang tiga bilah guna remote tu sebab motor dia lebih kuat dan laju. Suami aku ni, dah on speed 5 pun dia boleh cakap tak sejuk lagi. Tapi sebab orang asyik cakap zaman sekarang dah tak pakai kipas tiga bilah, so aku redha jerla. Mungkin akan pertimbangkan untuk ambil yang lima bilah kalau harga lebih kurang jer. Ikut peredaran zaman. Hehehe.



Untuk bilik utama aku pilih yang ni. Tiga bilah dengan remote. Tapi masih belum muktamad. Sebab terfikirkan suami aku yang akan jadi macam cacing kalau kipas tak laju. (Melainkan dia boleh sponsor aircond hehe). Kalau tak, aku pilih tiga bilah denga regulator. Back to basic.




Untuk bilik-bilik yang lain aku nak letak yang bilah biasa jer. Sejukkkkk. Cuma tak buat keputusan lagi nak ambil yang putih atau dark borwn. Rasanya macam putih sebab nak sesuaikan dengan tema.


Oh tak sabar! Tak sabar nak mabuk cari kipas dan lampu. Ni baru kipas. Lampu tak pilih lagi. Aduuuuuuss. Cepat lar cuti. Nak siapkan cepat-cepat. Senang boleh move to the next steps. Too many steps are waiting, am nervous! Thanks Allah for helping. 




No comments :