Thursday 4 June 2015

080 # Tinted

Assalammualaikum.


Rumah dah tak lama kot nak dapat kunci. Semalam pergi tengok rumah, kontraktor yang ada kat situ pun cakap, fasa satu mungkin akan diserahkan kunci dalam bulan Jun. Maksudnya, bulan ni lar. Tapi rumah aku fasa dua. Mungkin paling lewat hujung tahun ni lar kot.



Bila tengok rumah dah siap macam tu, aku pun mula berfikir tentang bajet pertama yang akan aku laburkan untuk rumah bila dah siap nanti. Fikir punya fikir, aku rasa aku nak buat grill dan tinted dulu. Penting sangat benda alah grill ni. Tambah-tambah rumah yang entah bila aku nak duduk ni.



Jenis aku, kalau nak beli barang, nak yang berkualiti tapi masih under bajet. Dah tu, kalau nak membeli bukan jenis yang pergi satu tempat, nampak terus bayar. No! Even nak beli kasut pun akan aku pusing dulu satu mall, setiap kedai kasut aku masuk, belek, try dan bandingkan harga. Last sekali, aku buat keputusan mana yang akan aku ambil. Lepas dah yakin, aku akan patah balik ke kedai tu. Gila complicated bila fikir balik. Tapi, erk, tak puas lar main sambar satu kedai jer. Nanti entah-entah dapat yang lagi layak untuk jadi yang terbaik, terus kecewa tak lalu makan, nak? Taknak. Beli seluar dalam pun aku buat macam tu juga (haha).



Berbalik kepada cerita aku, aku mula borak-borak dengan suami aku tentang tinted rumah. Rasanya kan, aku dan suami nak pilih tinted green colour kot. Tinted ni ada one layer ada yang two layer. Ikut pembacaan aku, one layer ni dia akan tinted luar saja, kalau two layer cermin akan ditinted luar dan dalam. Jadi, rumah kurang panas berbanding tinted one layer. Yang ni penting bagi orang yang pakai aircond. Tinted two layer mungkin dapat jimatkan elektrik sebab aircond tak perlu works too hard untuk sejukkan sesuatu ruang tu.



Kalau nak ikut mamat sekatil aku ni, "Tak payah tinted lar, letak langsir jer." Amboih! Ini mesti kes tak faham fungsi tinted ni. Letak langsir jer pun kalau langsir terselak mau nampak habis aurat. Pui.



Survey satu kedai ni, dia cakap kalau nak tinted satu rumah termasuk tingkap kecik kat jamban tu dalam RM1000. Ini harga standard, boleh diterima. Cuma harga grill yang cina tu bagi teramatlah boleh buat aku mati katak. RM5000 untuk satu rumah dengan besi yang tak berapa nak berkualiti. Puih! Mahal-mahal. Tu harga untuk rumah banglo mak mertua aku.


Antara rumah yang tinted dengan warna hijau. Not bad. Tapi macam dah biasa.



Rumah yang ditinted dengan warna biru. Hurm, awa tapi macam akuarium. Hehe.


Sunber : Gambar semuanya diambil dari google.


Lepas ni mengatur langkah ke kedai pulak lar aku. Jenuh susun kedai tinted dan grill. OHH, hectic life, but enjoyed. Mood excited is on.

1 comment :

Amir renovation said...

Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298