Sunday 5 June 2016

110 # Mak Ayah

Assalammualaikum.

Hening pagi hari ini, aku rasa macam sayu sangat. Entah kenapa.


Aku selalu terfikir, apakah nasib aku tanpa mak dan ayah suatu hari nanti. Pasti tiada siapa lagi akan sayang aku setimpal mereka. Membela aku dalam susah dan senang.


Pasti aku merindu alunan Alquran ayah ketika tahajud. Pasti aku merindu alunan AlMulk emak sebelum tidur. Pasti aku terngiang ngiang dalam mimpi semua macam itu.


Aku pasti rindu,
Suara lembut ayah, yang tak pernah sekali pun pukul, bahkan menjentik aku. Lelaki yang paling win dalam hidup aku. Sabar dia, baik dia, tabah dia, segala galanya lah! Lelaki yang penuh rahsia dalam membesarkan kami.

Dulu, ayah jarang beli baju baru. Kami selalu marahkan dia sebab pakai baju buruk. Bila dah besar, baru aku tahu, betapa susah sangat hendak beli satu baju baru. Entah entah, ketika aku "mengata" dia dulu, ketika itu mesti dalam hati dia meronta ronta hendak baju baru. TAPI, didahulukan anak anak dalam segala hal. Kenapa baru sekarang aku faham?

Ayah win! Ayah hebat!
Aku fail. Haih.

Aku pasti akan rindu mak,
Bila dia mengaji, terasa tenang jiwa aku. Aku masih terngiang lagi, dulu, (cerita sebelum kawin) aku selalu tidur dengan mak kalau adik aku tidak balik. Mak akan baca Almulk ditepi aku sebelum tidur. Damai dia, tenang dia, sayu dia, pergh! Sangat rindu.......

Lepas maghrib, rumah kami mendayu dayu alunan Alquran, paling jelas dari mak. Ya Allah, dia baca quran memang sedap. Tak boleh lawan. Rindu. Sangat rindu. Sebab tu, tiap kali balik rumah mak aku akan curi curi dengar mak baca quran. Kadang kadang aku pergi duduk sebelah mak, dengar mak mengaji. Suasana yang paling mahal aku nak dapat.


Haih.
Entri ni memang tak ada isi penting,
Tapi ada dua perkataan yang sangat penting.
MAK dan AYAH.

Panjangkan umur mak dan ayahku, Allah.
Aminnn.



No comments :