Saturday 6 February 2016

098 # Dating Di Gunung Raya Langkawi

Assalammualaikum.

Kelmarin, kanak-kanak sekolah dah mula bercuti. Bermakna cikgu depa pun cuti juga. Orang Langkawi dah mula tinggalkan Langkawi, orang luar pulak nak masuk. Aku dan suami masih bertapa cun di sini. Hari pertama cuti adalah hari mengemas rumah sedunia. Sepagi aku ke hulu ke hilir kemas rumah yang cenonet ni. Sebab rumah ni dah macam mesin basuh pecah. Atau dengan maksud tersiratnya, kain menimbun bak Everest. Tak sempat lipat weh sejak sejak jadi guru kelas darjah 1 ni. Punyalah azab kerja.


Tegah hari ajak suami keluar basuh kereta yang dah takda rupa kereta. Dari jauh nampak macam tahi burung bergerak. Kau faham masalah aku sekarang? Dah settle ke hulu ke hilir sambil makan kacang kuda  aku tiba tiba terajak suami pergi Gunung Raya. Suami aku jenis pantang ajak berjalan, dia mesti akan cakap jom. Ala, sama jer macam bini dia. Ala-ala kembar siam gitu!


Sampai di kaki gunung, aku rasa macam excited sangat. Tapi bila 8 minit turun naik bukit yang macam ular kena palu tu tapi tetap tak sampai sampai, aku rasa macam arghhh! Dah la kepala mula pening, nak muntah semua ada. Ceh kau ni Fatin. Badan kau manja sangat! Tiba-tiba ternampak menara kat puncak gunung, tempat kitorang nak pergi tu. Mak aihhhh, kecik jer aku nampak menara tu. Jauuuuhh lagi. Lebih kurang 10-15 minit perjalanan, kitorang pun sampai. Turun jer kereta, bayu semula jadi meniup-niup badan aku yang sekeping 10sen ni. Sejuk dan nyaman. 


Kitorang lumba lari (tipu) ke menara, tak sabar nak tarik nafas banyak banyak sebab nyaman sangat. Tup, tup, kena bayar RM10 dulu kalau nak naik menara. Ok, suami belanja, aku joget. Menara tu lebih kurang enam tingkat, dan kau boleh nampak seluruh Langkawi. Jangan risau, tak payah susah susah merangkak naik tangga. Lift ada, 38 saat dah sampai atas menara. Aku mula adegan gayat aku. Mula jalan pegang dinding. Aku rasa nak boo kat diri sendiri. Kahkahkah! Yang suami aku macam baby dapat kaki. Amboih, aku syak dia yang akan over sebab dia memang terkenal dengan penakut ketinggian yang ketara. Ini kenapa macam cacing pulak! Aku pulak yang krem, tak bergerak.


Tapi serius cantik. 
Kalau nak rileks sambil tengok keindahan alam ciptaan Allah, ini tempatnya.
Aku nampak bukit, laut, airport, feri. Semua lar aku nampak. 
Cuma orang jer aku tak nampak.
Helikopter pun ada.


Nak aku belanja gambar. Mana tau dari gambar turun ke hati. 
Kot hati kau nak ajak kau datang, kau datang jer. Tak menyesal.
Tenang. Itu jer aku dapat cakap.
Tapi sementara nak sampai tu diharap kau dapat bertenang.
Sebab jalan dia memualkan, dan agak jauh.


Dekat atas tu kami dating sambil minum teh. Sumpah best. Bayu menyapa-nyapa pipi aku yang tak gebu ni. Suami tengok aku, aku tengok suami. Dah fefiling ala ala Korea. Ceh!











No comments :