Monday 16 November 2015

095 Dah Buat Pilihan Untuk Grill

Assalammualaikum.


Bukan senang nak buat pilihan. Tambah-tambah pilihan yang melibatkan duit. Mau aku bini jutawan, tunjuk dan terus ambil. Laki print duit. Itu angan angan memang aku pakar.


Orang cakap, perkara pertama yang wajib buat bila dapat kunci rumah adalah grill. Safety first. Jadi aku pun mula survey grill sebelum dapat kunci lagi. Maksudnya, aku dah survey grill ni selama 4 bulan. Apakah?? Hantuk kepala di dinding.


Selama 4 BULAN aku survey tu (saja capslock sebab rasa macam buat kerja gila), kadang-kadang pernah juga rasa down. Kadang-kadang juga pernah datang mood tak nak buat grill sebab terpengaruh dengan channel HGTV. Rumah omputih nampak cun tanpa grill. Sampai orang tanya dan pelik kenapa aku nak buat grill untuk pintu saja. Aku rasa macam, cukuplah. Style beb, style!



Memang dah nekad taknak grill tingkap. Rasa macam nyaman jer dapat pandang terus ke luar tanpa palang-palang kat tingkap tu. Nak nak pulak, bila waktu hujan. Kau ada feel yang sama tak macam aku? Tapi, bila aku mula menghitung aspek keselamatan dengan lebih terperinci (chewah, ayat thesis!) aku mula was was dengan kemampuan hidup aku tanpa grill. Umpama tidur dengan lampu terpasang. Jadi aku decide nak pasang grill. Sudah, cukup! Muktamad!


Selama 4 BULAN ni (caps lock sekali lagi sebab tak puas hati dengan pencapaian terok macam ni haha) aku dapat kontek beberapa tukang grill. Tak banyak sangat, ada lar dalam 9 orang. Sembilan orang dengan tujuh offer yang berlainan. Last last aku pening. Masuk bilik tidur. Tidur pun tak lena, asyik teringat grill jer. Aku rasa macam tak berguna sebab ada perasaan macam orang bercinta walaupun dah kahwin. Aku memang dah mengarut!

Tukang A : RM 3400 (pintu sahaja wrought iron), RM 2900 (besi biasa tapi tebal)
Tukang B : RM 3300 (bentuk S)
Tukang C : RM 2800 (besi biasa)
Tukang D (apek) : RM 4800 (grill + tinted)
Tukang E : RM 2700 (besi biasa), RM 2900 ( pintu sahaja w/iron), RM 3400 (semua w/iron)
Tukang F : RM 5700 (besi biasa) bapak segala mahal!
Tukang G : RM 2600 (besi biasa), RM 2700 (pintu bentuk S)
Tukang H (bangla) : RM 2800 (besi biasa) dulu free sangkar meter air, sekarang offer dah habis. Jom gelak!
Tukang I (apek) : RM 2800 (besi biasa)


Insha Allah. Aku rasa aku dah ada pilihan. Aku buat pilihan bukan hanya kerana harga yang murah, tapi aku tanya kualiti yang dia offer. Aku belajar banyak benda waktu survey grill ni. Welding ada macam macam jenis. Bukan setakat tengok harga dan jenis besi jer. Mau aku tak tidur lena pikir benda alah ni. Cepat lar siap! Aku dah malas nak fikir terok terok macam orang bercinta. Lepas ni nak fikir awning dan wiring pulak! Aku pengsan!!



***

Bismilahitawakaltualallah~

ps : Tukang grill di atas tu available di Sungai Petani.




7 comments :

hidayah said...

Sy nk minta no.HP tukang A, C, E, G, I bole ke?

hidayah said...

Sy nk minta no.HP tukang A, C, E, G, I bole ke?

fat said...

Maaf baru perasan komen. Bagi emel nanti saya send kt emel..

fat said...

Maaf baru perasan komen. Bagi emel nanti saya send kt emel..

Unknown said...

Nak minta nombor grill boleh ke? untuk yang murah dan dipercayai takut sangat kena tipu. boleh email saya contact? noorfyn@gmail.com

fat said...

Area mana yer? Sp ker

Unknown said...

blh bg semua alamat tukang grill ni x? nak p survey jgk