Tuesday 6 October 2015

092 Tak Nak Kena Penalti?

Sejak dah ambil kunci dan memiliki rumah sendiri ni, rasa macam dah bijak sikit bab-bab beli rumah. Pengalaman dah lebih orang kata. Alhamdulillah, akan dijadikan pengajaran.

Late payment penalty.

Apa benda ni? Mesti ada yang tanya macam ini, bukan? Sebab aku dulu pun macam tu juga. Tertanya-tanya, yang pasti aku tahu benda ni bahaya dan ada azab! Teruk aku google siang malam cari maklumat dan baca pengalaman orang. Waktu tu baru dua tiga bulan loan lulus. Memang gabra tahap cipan. Tak tau la betul ker cipan pandai gabra.

Bila dah banyak sangat menggoogle, aku rasa macam aku dah jelas dan faham sangat-sangat. Dan tindakan aku, aku suruh suami aku tanya kawan dia yang kerja di Ambangan tu. Bla bla bla kawan dia terangkan, dan aku macam rasa selamat. Tak tau sebab aku rasa selamat. Mungkin sebab aku ingat penalty ni hanya akan dikenakan pada last progress rumah. Dan memang betul, aku masih jahil!! Boooo!

Soalan : Apa sebenarnya 'late payment penalty' ni?
Jawapan : Denda lewat bayar setiap progress payment rumah. 

Maksudnya, setiap kali pemaju hantar surat tentang progress payment rumah yang perlu dibayar, kau mesti alert dengan sebarang mak nenek tarikh yang tercacat pada surat tu. Paling penting alert DUE DATE yang tercatat. 

Soalan : DUE DATE untuk apa tu?
Jawapan : Itu adalah tarikh terakhir pembayaran perlu dibuat kepada pemaju.

Maksudnya, kau perlu pastikan pembayaran progress rumah kepada pemaju dibuat sebelum tarikh tersebut. Sebab proses pembayaran ni ambil masa. Melibatkan tiga party : pemaju, bank/bpp, dan lawyer. Semuanya mainkan peranan masing-masing. Bukan sehari jer terus settle. 

Soalan : Jadi, apa yang perlu dibuat?
Jawapan : Dapat jer surat progress payment terus tengok due date. Kebiasaanya pemaju akan bagi tempoh dua hingga tiga minggu untuk selesaikan bayaran tersebut. Kadang-kadang pemaju sengaja melengah-lengah masa. Jangan terkejut kalau tengok surat tu bertarikh seminggu yang lalu. Bermakna, surat tu sampai ke tangan kita selepas seminggu. Itu taktik. Dengan ini, kita cuma ada lebih kurang dua minggu untuk settlekan pembayaran. 

Jadi, mulalah bertindak. Sentiasa hubungi bpp/bank dan juga lawyer. Lawyer yang dilantik pemaju ni kadang-kadang berat sebelah. Peram surat tu lama-lama. Nak buat pekasam kot! Taktik win sangat! Sentiasa update proses pembayaran dari semasa ke semasa. Lepas tu kita boleh detect, siapa yang selalu lengah-lengahkan proses ni. Trust me!

Soalan : Apakah steps yang perlu dilakukan?
Jawapan : Dapatkan maklumat mengikut steps ni;

Pemaju ---- lawyer ---- bpp/bank ---- lawyer ---- pemaju ---- DONE! Boleh ambil kunci.

Soalan : Apa yang terjadi kalau bayaran tidak dapat diselesaikan sebelum due date?
Jawapan : Apa lagi! Sediakan duit berkepuk-kepuk, letak bawah bantal hehe. 

Bayaran penalti dikenakan mengikut bilangan hari lewat. Kalau rumah saya, sehari RM75. Kalau lewat 10 hari dah RM750. Tak sakit hati kah? Sakit juga kalau keluarkan duit atas kesalahan orang lain. Sakit hati jiwa raga frust tertonggeng. Tambah-tambah nak masuk rumah baru ni perlu keluarkan banyak duit untuk benda-benda lain lagi. Jadi, tolonglah alert kalau tak nak merana di kemudian hari.

Soalan : Apakah kesan kalau dikenakan penalti?
Jawapan : Selagi tak bayar jangan mimpi yer nak dapat kunci. Teropong dari luar jerla. Tapi ingat! Potongan gaji berjalan macam biasa sejak tarikh ambil kunci diumumkan. Takda chance nak tunggu kau ambil kunci dulu. Rugi, kan?

Soalan : Ada pesanan lain?
Jawapan : Ya. Simpan setiap surat yang diterima. Jangan tanggalkan surat daripada sampul sebab dekat sampul tu pun ada tarikh yang dicop oleh pos malaysia. Penting tu. Ingat, apa jer tarikh yang ada sangat penting sebab setiap tarikh tu adalah duit! Kalau boleh, catatkan juga setiap tindakan yang kita dah ambil. Macam tarikh kau hubungi bank, respon dari bank, tarikh hubungi lawyer dan responnya.. etc.


***
Saya hanya menulis atas pengalaman sendiri yang baru jer ambil kunci rumah. Alhamdulillah, kami tak kena apa-apa penalti. Syukur syukur syukur. Jika ada salah dan silap, harap dimaafkan. Saya taknak ramai pembeli rumah yang kurang berkemampu macam kami dikenakan penalti atas kesalahan orang lain. Almaklumlah, duit nak masuk rumah pun boleh rabak poket apatah lagi nak bayar penalti. Harap-harap post ni dapat membantu.

1 comment :

shark said...

hai atin..salam kenal dari saya, u singgah my blog and i visit back :)